Fase 2

De gematigde fase

De fase 2 kun je volgen om in een niet te lange periode 5 tot 10 kilo af te vallen of als vervolg op de fase 1.

Tijdens deze fase mag je één zakje vervangen door één lichte maaltijd, samengesteld uit groenten en een natuurlijke proteïne: wit vlees, vis, eieren, etc.

De natuurlijke proteïne kun je bij lunch of diner gebruiken in plaats van een proteïne zakje in het schema hebben we gekozen om het diner te vervangen. Indien je door een sociale activiteit in de fout gaat en hierdoor uit ketose komt, dan raden wij je aan om de twee hierop volgende dagen de ‘strikte fase’ (Fase 1) toe te passen. Dit is de meest efficiënte manier om zo vlug mogelijk terug in ketose te komen. Als u dit niet doet en doorgaat in fase 2 kost je dit gemakkelijk 4 tot 5 dagen om weer in ketose te komen een vrij lange periode waarin een onbehaaglijk hongergevoel primeert tot intrede van de ketose.

Gebruik je proteïneproduct in ieder geval bij het ontbijt, lunch en ergens als tussendoortje of snack afhankelijk van de hoeveelheid proteïneproducten die je op één dag gebruikt.

Waar rekening mee houden

De toegelaten groenten fase 2

Bij de lunch en het diner eet je groente of een salade. De hieronder vermelde groente mag je vers of diepgevroren gebruiken. Gebruik geen groente uit pot of blik deze bevatten vaak extra suikers. De groente kunnen als rauwkost, gekookt, gestoomd, gegrild of als groentesap bereid worden. De groente mogen bereid worden met alle kruiden en specerijen, zout, peper, citroensap, witte azijn, mosterd, olie en knoflook. Je mag ook uien of sjalotten gebruiken om de bereidingen op smaak te brengen.

Onbeperkt te nuttigen groente per dag

  • snijbiet
  • asperge
  • andijvie
  • broccoli
  • (bleek)selderie
  • witlof
  • champignons
  • groene kool
  • bloemkool
  • zuurkool
  • komkommer
  • courgette
  • sterrenkers
  • spinazie
  • sojascheuten
  • groene paprika
  • radijs
  • Chinese kool
  • venkel
  • augurken in azijn
  • alle soorten bladsla
  • het groene gedeelte van de prei
  • ½ ui
  • peultjes
  • asperges
  • taugé
  • radijs

Schema fase 2
 

Ontbijt:
1 proteïneproduct bijvoorbeeld warme of koude drank, pannenkoek, omelet, shake of havermout. (Advies: 1 vitamine en mineralen supplement met een vol glas water innemen).

Tussendoor:
1 proteïneproduct bij voorbeeld warme of koude drank, yoghurt, kwark of shake.

Lunch:
1 proteïneproduct bijvoorbeeld warme of koude drank, soep, pannenkoek, omelet of havermout. Neem groente of salade extra tijdens de lunch (zie lijst toegestane groente fase 2).

Tussendoor:
1 proteïneproduct bij voorbeeld warme of koude drank, reep, wafel of een kant en klaar product.

Diner:
1 natuurlijk eiwitrijk product 120-130 gram mager vlees (kalfsvlees, kalkoen, kip zonder vel of konijn) of 150 tot 160 gram magere vis zonder vel (tong, kabeljauw, helbot, tilapia) dit samen met 200 gram groente of salade tijdens het diner (zie lijst toegestane groente fase 2). (Advies: 1 vitamine en mineralen supplement met een vol glas water innemen).

Avondsnack:
Deze is optioneel maar hier kun je kiezen uit een warme of koude drank of gewoon een shake nemen.

Maximaal 200 gram van deze groente per dag

  • aubergine
  • witte kool
  • rode kool
  • spruiten
  • savooikool
  • bonen
  • rode en gele paprika
  • tomaat
  • het witte gedeelte van de prei

Te vermijden groente fase 2

  • wortelen
  • bieten
  • artisjokken
  • maïs
  • palmhart
  • erwtjes
  • schorseneren
  • pompoen
  • alle blik- en potgroente
  • uien

Kruiden fase 1

Alle verse en gedroogde kruiden zijn toegestaan. Zout met mate.