Tips

MET DEZE TIPS VOORKOM JE TROOSTETEN

By 23 mei 2021augustus 29th, 2021No Comments

Soms heb je een gevoel van onmacht, verveling en uitzichtloosheid. Als troost pak je misschien een glas wijn, snoep of bestel je vaker eten. Maar hoe voorkom je dat je gaat troosteten of gaat eten uit verveling?

• Schrijf op en word bewust. Schrijf bijvoorbeeld 2 weekdagen en 1 weekenddag alles op wat je eet. Soms heb je niet eens door wat je in je mond stopt! Bedenk wanneer je eet, of wanneer je zin hebt in eten, wat voor gevoel je daarbij hebt. Het kan frustratie, verdriet, stress, boosheid of vermoeidheid zijn. Het kan zijn dat een middagdutje of een stukje wandelen veel beter helpt om deze emoties te reguleren.

• Geef jezelf duwtjes: leg gezond eten in het zicht. Zorg ook dat je het makkelijk kunt pakken.

• Heb je geen zin om fruit te schillen of snijden, zorg dan dat het al voorgesneden klaarligt.

• Voorkom impulsaankopen. Ga niet met honger naar de winkel en houd je aan een boodschappenlijstje. Het kan helpen om online boodschappen te bestellen, zodat je niet wordt verleid door snoep.

• Drink veel, dagelijks 1,5-2 liter. Wanneer je goed gehydrateerd bent krijg je minder snel trek. Probeer bijvoorbeeld bij elke maaltijd al een groot glas water te drinken, of direct na het plassen.

• Blijf in beweging. Dit zorgt niet alleen voor afleiding maar ook voor een gezonde vicieuze cirkel. Wanneer je de hele ochtend niks hebt gedaan kun je denken dat het ‘toch al een slechte dag wordt’ en dan is een koekje bij de koffie zo opgesnoept. Als je in de ochtend echter al een flinke wandeling hebt gemaakt dan heb je een positieve start en sla je de koekjes veel makkelijker af.

Leave a Reply